Forskningsdatabase
Abstract

This article addresses the practice of shared readings at The Danish Academy of Creative Writing. It argues that these readings represent exploratory talk as a method of reading the aesthetic dimensions of literary texts. Moreover, it points out that both exploratory approaches and aesthetic readings are of increasing interest within the field of didactical research. The article aims to investigate the shared readings at the Danish Academy of Creative Writing as a supplement to the highly analytical classroom conversations about literature in Danish high schools.

Fakta
Titel
Det' lig'som teksten sådan bølger : Forfatterskolens æstetiske og undersøgende tekstlæsninger som inspiration til gymnasiets klassesamtaler om litteratur
Forfatter(e)
Louise Rosendal Bang
Udgiver
Århus Universitetsforlag
Udgivelse
Passage, årg. 35, nr. 3, s. 15-33
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.