This article addresses the practice of shared readings at The Danish Academy of Creative Writing. It argues that these readings represent exploratory talk as a method of reading the aesthetic dimensions of literary texts. Moreover, it points out that both exploratory approaches and aesthetic readings are of increasing interest within the field of didactical research. The article aims to investigate the shared readings at the Danish Academy of Creative Writing as a supplement to the highly analytical classroom conversations about literature in Danish high schools.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Det' lig'som teksten sådan bølger : Forfatterskolens æstetiske og undersøgende tekstlæsninger som inspiration til gymnasiets klassesamtaler om litteratur
Forfatter(e)
Louise Rosendal Bang
Udgiver
Århus Universitetsforlag
Udgivelse
Passage, årg. 35, nr. 3, s. 15-33
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2020
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.