Forskningsdatabase
Abstract

Emnet for afhandlingen er portfolioens funktion, som den beskrives i den pædagogiske teori. Her tillægges portfolioen store forventninger. På den ene side beskrives den som havende særlige potentialer. Disse knytter sig ifølge afhandlingens kondensering til muligheden for at understøtte læring og undervisning og til muligheden for at gennemføre evaluering i et uddannelsessystem, hvor der er et tiltagende fokus på den individuelle elevs læring og på processer. På den anden side giver den pædagogiske teori opmærksomhed til noget Mere. Dette er beskrevet som et særligt ’educational community’, en ’common ground’, et særligt fortolknings- og vurderingsfællesskab eller en særlig ’culture of evidence’, som har stor indflydelse på, hvordan portfolioens potentialer vil og kan realiseres. Det ser ud til, at vi har at gøre med nye rammer for undervisningen. Afhandlingen retter sin opmærksomhed mod dette Mere eller mod portfolioens forandringsperspektiv, som det benævnes. Hvordan kan det forstås? Hvordan stiller dette særlige Mere mulighedsbetingelser for undervisningskommunikationen? Hvordan indrammes undervisningskommunikationen, og hvordan er den mulig, når der sættes fokus på de ideer, som synes centrale i forhold til portfolioens funktion?

Fakta
Titel
Den paradoksale undervisningskommunikation: En Luhmann-inspireret analyse af den pædagogiske teoris forventninger til portfolioen, herunder i særdeleshed dens forandringsaspekt, eksemplificeret ud fra iagttagelser i gymnasieregi.
Forfatter(e)
Ane Qvortrup
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
259
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.