Forskningsdatabase
Abstract

NCFF ønsker med denne statusrapport at give en databaseret status på elevernes valg af fremmedsprog på stx og hhx. Fremmedsprog fylder mere på skemaet på hhx og stx, end det gør på de øvrige ungdomsuddannelser htx, hf og eux, da 2. fremmedsprog er obligatorisk på hhx og stx. Derfor fokuseres der udelukkende på hhx og stx i denne rapport. Der vil blive udarbejdet en særskilt overbliksrapport for fremmedsprogsfagene på htx, hf og eux på et senere tidspunkt. Rapporten er i høj grad baseret på data, der viser, hvilke fremmedsprog studenterne på de gymnasiale ungdomsuddannelser stx og hhx har på deres eksamensbeviser, og medmindre andet er nævnt i rapporten, vil der være tale om data på bevisår, dvs. det år, eleven færdiggjorde sin ungdomsuddannelse. For enkelte datapunkter, såsom elevernes valg af studieretning, er det muligt at udtrække data, mens eleven stadig er i gang med sin ungdomsuddannelse. Der skelnes derfor i rapporten mellem studenter og elever. Begrebet studenter bruges om personer, der har færdiggjort deres ungdomsuddannelse, og begrebet elever bruges om personer, der stadig er i gang med deres ungdomsuddannelse. Hovedparten af data er opgjort for en tiårig periode fra 2014 til 2023, således at det er muligt at udpege tendenser i elevernes valg af fremmedsprog over en længere periode.

Fakta
Titel
Databaseret status på elevernes valg af fremmedsprog
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
44
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.