Forskningsdatabase
Abstract

Med udgangspunkt i en række ministerielle tekster om danskfaget fra perioden 2003-6 undersøger denne afhandling danskfagets konstruktioner af subjektivitet og dannelse. Afhandlingens overordnede problemformulering lyder: Hvordan og med hvilke konsekvenser konstrueres subjektivitet på danskfagets curriculumniveau? Analyserne af danskfagets subjektiveringsformer tager udgangspunkt i identitetskategorierne køn og etnicitet og bryder derfor problemformuleringen ned i tre analytiske delspørgsmål: 1) Hvordan forstår og håndterer danskfaget kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed?, 2) Hvilken rolle spiller danskfagets nyere dannelsesbegreber for den måde, hvorpå kønsmæssig og etnisk identitet og forskellighed forstås og håndteres?, 3) Hvordan forholder danskfagets forståelse af egne demokratiske idealer sig til den måde, hvorpå faget forstår de konkrete identitetskategorier køn og etnicitet?

Fakta
Titel
Dannelse og dissonanser
Forfatter(e)
Maja Bissenbakker Frederiksen
Udgiver
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
285
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.