Forskningsdatabase
Abstract

I CTiMNAT-2 har der været fokus på at undersøge, hvordan eleverne har arbejdet med modelkoden under afprøvningen i klassen. Umiddelbart efter at have gennemført et undervisningsforløb besvarede 662 elever et spørgeskema om deres baggrund og deres oplevelse af uv-forløbet. Elever fra 1., 2. og 3.g deltog i undersøgelsen. Her opsummeres kort nogle af svarene. I øvrigt henvises til afsnit 4.3. 95% af eleverne svarer, at de forud for forløbet havde ingen eller kun lidt erfaring i at arbejde med computerkode. Afprøvningerne fandt sted i forårssemesteret 2020. Andelen af programmeringsnovicer efter 10-12 års skolegang må siges at være stor.

Fakta
Titel
Computational Thinking i Matematik og Naturvidenskab (CTiMNAT): Evaluering af projektets andet kursusforløb 2019-2021. Forskningsrapport udarbejdet for Danske Science Gymnasier (DASG) af Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Forfatter(e)
Jonas Ørbæk Hansen, Line Have Musaeus og Keld Nielsen
Udgiver
Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
54
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.