Forskningsdatabase
Abstract

Projektet Computational Thinking i Matematik og Naturvidenskab (CTiMNAT) er nu afsluttet efter fire års forløb. Det tredje og sidste kursusforløb blev gennemført med succes, hvor 86% af deltagerne vurderede, at deres evne til at inddrage computationelle elementer i undervisningen var forbedret. Forløbet blev udvidet til også at inkludere samfundsfagslærere, hvilket styrkede resultaterne. Samlet set er der udviklet og publiceret 84 undervisningsforløb på tværs af STEM-fagene og samfundsfag. Evalueringen viser, at kursuskonceptet – herunder brug af coaches og praksisnær udvikling – har fungeret efter hensigten. Den udviklede CT-didaktik (CMC-tilgangen) har vist sig som et innovativt værktøj, og NetLogo har været en velegnet platform til modellering. Ledsageforskningen peger på lovende resultater i elevernes læring og kompetenceoverførsel. På trods af projektets positive resultater har det ikke været muligt at sikre fondsfinansiering til en fortsættelse.

Fakta
Titel
Computational Thinking i matematik, naturvidenskab og samfundsfag (CTiMNAT): Evaluering af projektets tredje kursusforløb 2021-2022. Rapport udarbejdet for Danske Science Gymnasier (DASG) af Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Forfatter(e)
Jonas Ørbæk Hansen, Line Have Musaeus og Keld Nielsen
Udgiver
Århus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
56
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.