Projektet Computational Thinking i Matematik og Naturvidenskab (CTiMNAT) er nu afsluttet efter fire års forløb. Det tredje og sidste kursusforløb blev gennemført med succes, hvor 86% af deltagerne vurderede, at deres evne til at inddrage computationelle elementer i undervisningen var forbedret. Forløbet blev udvidet til også at inkludere samfundsfagslærere, hvilket styrkede resultaterne. Samlet set er der udviklet og publiceret 84 undervisningsforløb på tværs af STEM-fagene og samfundsfag. Evalueringen viser, at kursuskonceptet – herunder brug af coaches og praksisnær udvikling – har fungeret efter hensigten. Den udviklede CT-didaktik (CMC-tilgangen) har vist sig som et innovativt værktøj, og NetLogo har været en velegnet platform til modellering. Ledsageforskningen peger på lovende resultater i elevernes læring og kompetenceoverførsel. På trods af projektets positive resultater har det ikke været muligt at sikre fondsfinansiering til en fortsættelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Computational Thinking i matematik, naturvidenskab og samfundsfag (CTiMNAT): Evaluering af projektets tredje kursusforløb 2021-2022. Rapport udarbejdet for Danske Science Gymnasier (DASG) af Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Forfatter(e)
Jonas Ørbæk Hansen, Line Have Musaeus og Keld Nielsen
Udgiver
Århus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
56
Udgivelsesår
2022
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.