Forskningsdatabase
Abstract

Projektet Computational Thinking i Matematik og Naturvidenskab (CTiMNAT) er nu afsluttet efter fire års forløb. Det tredje og sidste kursusforløb blev gennemført med succes, hvor 86% af deltagerne vurderede, at deres evne til at inddrage computationelle elementer i undervisningen var forbedret. Forløbet blev udvidet til også at inkludere samfundsfagslærere, hvilket styrkede resultaterne. Samlet set er der udviklet og publiceret 84 undervisningsforløb på tværs af STEM-fagene og samfundsfag. Evalueringen viser, at kursuskonceptet – herunder brug af coaches og praksisnær udvikling – har fungeret efter hensigten. Den udviklede CT-didaktik (CMC-tilgangen) har vist sig som et innovativt værktøj, og NetLogo har været en velegnet platform til modellering. Ledsageforskningen peger på lovende resultater i elevernes læring og kompetenceoverførsel. På trods af projektets positive resultater har det ikke været muligt at sikre fondsfinansiering til en fortsættelse.

Fakta
Titel
Computational Thinking i matematik, naturvidenskab og samfundsfag (CTiMNAT): Evaluering af projektets tredje kursusforløb 2021-2022. Rapport udarbejdet for Danske Science Gymnasier (DASG) af Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet
Forfatter(e)
Jonas Ørbæk Hansen, Line Have Musaeus og Keld Nielsen
Udgiver
Århus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
56
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.