Forskningsdatabase
Abstract

Her gives et bud på, hvordan Computational Thinking (CT) kan inddrages i gymnasiets eksisterende faglige undervisning, så eleverne lærer faglige begreber, mens de arbejder med CT, og de lærer CT, mens de arbejder med faget. CT som et selvstændigt fag, som det f.eks. optræder i it-fagene i gymnasiets fagrække, behandles ikke. Der er tale om et første forsøg på samlet at formulere en række konkrete og afprøvede idéer for undervisning i gymnasiet inden for området Computational Thinking. Vi behandler kort spørgsmålet om HVORFOR der skal undervises i emnet. Vi giver et noget længere svar på spørgsmålet om, HVAD der skal undervises i. Vi bruger dog det meste af pladsen på, HVORDAN vi mener, der kan undervises. I den forbindelse præsenterer vi en ny tilgang til undervisningen og en række nye didaktiske begreber. I implementeringen af undervisning, der udvikler elevernes CT-kompetencer, lægger vi stor vægt på anvendelse af computermodeller og modellering. Dels fordi det giver anledning til at inddrage nye metoder og en ny it-faglighed i undervisningen, dels fordi det medvirker til at gøre fagene mere autentiske i en tid, hvor forskning i alle faglige discipliner inddrager computere og computermodeller. Vi foreslår således ikke bare en ny it-faglighed, vi udvider også fagenes eksisterende fagligheder.

Fakta
Titel
Computational thinking i gymnasiefag : en modelbaseret didaktik
Forfatter(e)
Line Have Musaeus*, Keld Nielsen, Morten Damsgaard-Madsen, Jonas Ørbæk Hansen
Udgiver
Århus Universitet
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
56
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.