Dette kapitel introducerer til Computational Thinking (CT) med fokus på, hvordan gymnasielærere kan understøttes i et være designere af egne CT-materialer og -aktiviteter. Nogle af disse CT-materialer og -aktiviteter er at finde i udgivelsen her, hvor en række lærere præsenterer resultaterne af deres arbejde, sådan som det foregik inden for det rammeværk og gennem den proces, dette kapitel skitserer. Kapitlet her præsenterer det forskningsmæssige rammeværk og den didaktiske udviklingsproces, der ledte til de materialer og -aktiviteter, som resten af udgivelsen omhandler. Det sker gennem: - at introducere til CT og præsentere en model for arbejdet med CT i en didaktisk kontekst - at lancere begrebet om designkollaboratorier som rum for gymnasielæreres kollaborative udviklingsarbejde med at producere CT-materialer og -aktiviteter - at sammenkoble designprocesser, læringsdesign og didaktiske designmønstre som en didaktisk metode for dette udviklingsarbejde. Afsnittene Computational Thinking i en didaktisk kontekst, Designkollaboratoriet som didaktisk udviklingsværksted og Didaktiske designprocesser i designkollaboratorier udgør selve det overordnede rammeværk for gymnasielærerne som didaktiske designere i og af egen praksis.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Computational Thinking i et forskningsperspektiv
Forfatter(e)
Rikke Toft Nørgård, Søren Baltzer Rasmusen, Merethe Haahr Francis
Udgiver
Systime
Udgivelse
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
16
Udgivelsesår
2023
STEM-fag
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.