Forskningsdatabase
Abstract

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har haft et ønske om at undersøge, hvilke job kandidaterne fra de humanistiske sproguddannelser i engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk ender i, herunder hvor mange der får job i undervisningsbranchen. De seks fag er valgt, da de er de største fremmedsprogsfag på ungdomsuddannelserne, og da undersøgelsen har fokus på, hvor mange kandidater der ender i undervisningsbranchen, herunder de gymnasiale uddannelser, var det oplagt at undersøge netop de sprog. NCFF påtænker at lave yderligere undersøgelser af branchetilknytningen for kandidater fra andre fremmedsprogsuddannelser i fremtiden. NCFF har hos Danmarks Statistik (DSt) fået foretaget et særtræk af data på branchetilknytningen for kandidater fra de seks humanistiske sproguddannelser på tværs af universiteter. Der er tale om individer med en kandidatgrad. Data er trukket i den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS). Undersøgelsens population udgøres af de 2.055 personer, der er dimitteret fra ovennævnte seks uddannelser over en tiårig periode fra 2012-2021, og som var i beskæftigelse d. 1. november 2022. Se metodeafsnit bagerst i rapporten for en mere detaljeret gennemgang af undersøgelsens metode og fremgangsmåde.

Fakta
Titel
Branchetilknytning for sproguddannede
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
29
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.