Jeg vil i denne artikel forsøge at beskrive det, som jeg betragter som nutidens dilemma i billedkunstfaget: Billedkunstens mangfoldighed og nødvendige frihed versus målrettet, effektiv undervisning. Jeg vil dertil beskrive faget ud fra de involverede grupper: billedkunstlærerne, gymnasieeleverne og andre mennesker, som ikke direkte er involveret i billedkunstundervisning. Her bliver jeg nødt til at være ret grov i mine beskrivelser for at gøre min pointe klar.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Billedkunst i gymnasiet
Forfatter(e)
Marten Tiemensma
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (3)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000
Praktisk-æstetiske fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.