Har unge i de nordiske lande, som afslutter gymnasiet mellem 21 og 28 år, bedre adgang til arbejdsmarkedet end unge, der ikke har afsluttet en ungdomsuddannelse, når de er fyldt 28 år? Vi finder, at de, der har afsluttet deres uddannelse i en alder af 28 år, har en 12-15 procentpoint lavere sandsynlighed for at være NEET (Not in Employment, Education or Training) end dem, der ikke har fuldført. Når vi kontrollerer for socioøkonomiske baggrunde og især for tidlige skole-til-arbejde-overgange mellem 16 og 20 år, forsvinder mange af forskellene mellem landene, men stadig tilbagestå de fleste af forskellene mellem dem, som fuldfører sent, og dem, som ikke fuldfører.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Bedre sent end aldrig?: Hvordan sen fulllføring av videregående skole påvirker tidlig karriere
Forfatter(e)
Karsten Albæk, Rita Asplund, Erling Barth, Lena Lindahl, Marte Strøm og Pekka Vanhala
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
17
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.