Forskningsdatabase
Abstract

De sidste 10 års gymnasiereformer har foranlediget en stor efterspørgsel på ledelse i de danske gymnasieskoler. Selvejereformen 2007 gør det i stigende grad nødvendigt for topledelsen, rektorer og direktører at orientere sig strategisk udadtil i forhold til bestyrelse, andre uddannelsesinstitutioner og det lokale politiske liv. Ledelsesreformen OK13, hvor arbejdstilrettelæggelsen ikke bygger på kollektive aftaler, men på individuelle forhandlinger mellem formelle ledelsesrepræsentanter og de enkelte lærere, nødvendiggør bl.a. en lang række ekstra medarbejder- eller dialogsamtaler. Og siden indholdsreformen i 2005 er behovet for ”ny mellemledelse”, dvs. varetagelse af nye mere uformaliserede og ad hoc-prægede projektstyrings- og koordineringsopgaver støt vokset bl.a. i forbindelse med det faglige samspil, studieretningsplanlægningen, udviklingsopgaver og prioriterede indsatsområder som IT, inklusion og studieværksteder eller lektiefængsler, som nogle elever kalder dem. Ledelsesrummet er blevet mere varieret og samtidig mere komplekst. Der er med andre ord dukket mange nye (mellem-) lederopgaver op, der skulle give mange nye muligheder for nye former for karriereudvikling og avancement blandt gymnasiets lærere.

Fakta
Titel
Baglæns på høje hæle - køn og karriere i dansk gymnasieledelse
Forfatter(e)
Marianne Abrahamsen og Katrin Hjort
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
forskningsartikel
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.