Forskningsdatabase
Abstract

Teksten er kapitel 6 “At lære fysik” – Et studium i gymnasieelevers lærerprocesser i fysik. Projektets problemstilling blev fra starten formuleret således: Det er formålet at studere gymnasieelevers læreprocesser i fysik med henblik på en uddybet forståelse af: 1) Hvilke træk ved faget og undervisningstraditionen, der gør fysik til et vanskeligt fag for mange elever? 2) Hvilke former for pædagogisk indsats i bred forstand, der kan forbedre elevernes udbytte af  fysikundervisningen. Det er altså eleverne og deres læreprocesser i fysik, der er i fokus i projektet, men formålet er at drage konsekvenser for lærerens rolle og undervisningstilrettelæggelsen. I denne artikel undersøger Henrik Bang netop den faglige samtale som den udfolder sig uden lærerens centrale tilstedeværelse. Det er hensigten at belyse de faglige muligheder og begrænsninger, som gruppearbejdet – forstået som elevernes egne faglige dialoger – tilbyder.

Fakta
Titel
At lære fysik - Et studium i gymnasieelevers læreprocesser i fysik, kapitel 6: Det længerevarende gruppearbejde
Forfatter(e)
Henrik Bang
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
At lære fysik - Et studium i gymnasieelevers læreprocesser i fysik, (78-99)
Genre
Kapitel i forskningsrapport
Omfang, antal sider
22
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.