Forskningsdatabase
Abstract

Teksten er kapitel 2 i projektrapporten "At læse fysik" - Et studium i gymnasieelevers lærerprocesser i fysik. Projektets problemstilling blev fra starten formuleret således: Det er formålet at studere gymnasieelevers læreprocesser i fysik med henblik på en uddybet forståelse af: 1) Hvilke træk ved faget og undervisningstraditionen, der gør fysik til et vanskeligt fag for mange elever? 2) Hvilke former for pædagogisk indsats i bred forstand, der kan forbedre elevernes udbytte af  fysikundervisningen. Det er altså eleverne og deres læreprocesser i fysik, der er i fokus i projektet, men formålet er at drage konsekvenser for lærerens rolle og undervisningstilrettelæggelsen. I teksten gennemgår Jens Dolin de metodiske og analytiske overvejelser der ligger bag projektets undersøgelser.

Fakta
Titel
At lære fysik - Et studium i gymnasieelevers læreprocesser i fysik, kapitel 2: Fremgangsmåde og metodiske overvejelser
Forfatter(e)
Jens Dolin
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
At lære fysik - Et studium i gymnasieelevers læreprocesser i fysik, (13-22)
Genre
Kapitel i forskningsrapport
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater? Hvem tager ledelsesopgaverne? Mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.