Forskningsdatabase
Abstract

I artiklen undersøges en elevtekst i dens kontekst. Den analysetilgang der anvendes, er udviklet i det danske forskningsprojekt Faglighed og Skriftlighed. Den gør det muligt at undersøge den skriveridentitet som eleven har udviklet i spændingen mellem en faglig skriftkultur, en skoleskriftkultur og en elevskriftkultur. Analysens vigtigste fund er at denne skriveopgave stiller identifikationsmuligheder til rådighed for eleven som betyder at hun kan forbinde strategisk skoleskrivning med skrivepraktikker som hører ungdomskulturen til. Analysen udpeger dermed et dannelsespotentiale i danskfaglig skrivning som formentlig delvis tabes på det gymnasiale niveau.

Fakta
Titel
«Årets bedste opgave»: En analyse af en elevtekst i dens kontekst
Forfatter(e)
Ellen Krogh og Peter Hobel
Udgiver
Universitetsforlaget, Oslo
Udgivelse
I: Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser, s. 137-150
Genre
Bidrag til antologi
Omfang, antal sider
14
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.