I første omgang var hensigten med nedlukningen ikke at stoppe op og genoverveje hidtidige undervisningsmetoder, men at reducere risikoen for smittespredning forårsaget af fysisk kontakt. Efterhånden som tiden gik, kaldte omlægningen af undervisningen imidlertid på afklaring af, hvad der er de mest hensigtsmæssige undervisningsmetoder i forhold til at løse kerneopgaven bedst muligt. Det er i det lys, at denne analyse er blevet til. Målgruppen er lede- re af de førnævnte skoler og andre med interesse for skoleomfattende udvikling og udvikling af undervisningsformer i en digital tid. De vigtigste fund i analysen er præget af to forhåndsantagelser. For det første antager jeg, at undervisningen kan forbedres ved, at praksis på de omtalte skoler bliver mere data- og forsk- ningsinformeret. I det følgende giver jeg en lang række eksempler på, hvordan undervisernes refleksioner kan styrkes gennem inddragelse af analyser af data og resultater af skoleforskning.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Analyse af omlagt undervisning i foråret 2020 på erhvervsskoler og gymnasier : forsknings- og datainformeret praksis
Forfatter(e)
Bent B. Andresen
Udgiver
Det Nationale Videncenter for e-læring
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
41
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.