Denne responsartikel relaterer sig primært til Frede V. Nielsens artikel Fagdidaktik som integrativt relationsfelt. Den har særlig fokus på fagdidaktikkens autonomi og på fagdidaktikkens indholdsbestemmelse, som jeg vil diskutere nærmere ud fra Wolfgang Klafkis begreb om kategorial dannelse. Desuden kommenteres Nielsens fagdidaktiske model ud fra et spørgsmål om fagdidaktik som segmentering af fagligt indhold. Endelig vil spørgsmålet om fagdidaktikkens repræsentation som semiotisk fænomen blive kommenteret ud fra Sigmund Ongstads artikel Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger med henblik på at drøfte en semiotisk forståelse af det fagdidaktiske indhold som indsnit i virkeligheden.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fagdidaktikkens autonomi
Forfatter(e)
Helle Munkholm Davidsen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.