Forskningsdatabase
Abstract

I forbindelse med gymnasiereformen blev der på de fire ungdomsuddannelser indført et markeret genrefokus i danskfagets skriftlige dimension. De genredefinerede eksamensopgaver blev centrale. I vejledningen til censorer og lærere på stx står der følgende: ”Et af de vigtigste mål med skrive-undervisningen på stx er at lære elever at skrive med en overbevisende og vedkommende stemme i en form der appellerer til læseren”. Hvordan elevens personlige stemme realiseres til den skriftlige eksamens i dansk, undersøger jeg i tre genrer på de fire uddannelser, nemlig essayet, den argumenterende artikel og manuskriptet. Et centralt begreb i den forbindelse er genrekompe-tence. Men hvad er genrekompetence, og hvordan reali-seres den i eksamensbesvarelserne? Anke Piekuts afhandling om genrebetegnelserne i gymnasiet kan læses her.

Fakta
Titel
Eksamensgenrerne i dansk - Hvilke skriftlige ressourcer realiseres hos eleverne?
Forfatter(e)
Anke Piekut
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0 2012 (8), s. 6-8
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.