Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten samler viden om studenternes naturvidenskabelige kompetencer og optaget på de naturvidenskabelige uddannelser efter gymnasiereformen. Undersøgelsen viser, at flere studenter optages på naturvidenskabelige og sundhedsfaglige videregående uddannelser efter gymnasiereformen. Det øgede optag sker på trods af, at der på netop disse uddannelser er sket en markant skærpelse af optagelseskravene i 2008, altså samtidig med at de første studenter efter reformen sprang ud. Gymnasiet efter reformen kan på den baggrund siges at matche de skærpede adgangskrav til videregående uddannelse. Næsten dobbelt så mange studenter efter reformen besidder fagkombinationen: matematik A, fysik B og kemi B som før reformen - en kombination, der er adgangsgivende til størstedelen af de naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske videregående uddannelser.

Fakta
Titel
Det naturvidenskabelige fagområde før og efter reformen
Forfatter(e)
Mikkel Bergqvist
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
35
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.