Denne afhandling handler om færøskfaget i gymnasiet, og den beskriver og analyserer det færøskfaglige diskursfelt i det færøske gymnasium i tid og rum. Min hensigt er at afklare de modsætningsforhold, der er mellem færøskfaget som dannelsesfag og færøskfagets nytteværdi, ligeledes færøskfagets position som identitetsfag og den kendsgerning, at færøskfaget så tydeligt er knyttet til spørgsmålet om sprog og traditioner.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Mellem tradition og modernitet: Færøskfaget og den færøskfaglige kontekst i national diskurs. En redegørelse og analyse af fagets idé, praksis og reception i det almene gymnasium
Forfatter(e)
Vár í Ólavsstovu
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
292
Udgivelsesår
2010
Humaniora og samfundsfag
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.