Forskningsdatabase
Abstract

Jeg håber at artiklen som respons på seminarbidrag om fagdidaktisk forskning har bred relevans, da den handler om afklaring af det forskningsfaglige og videnskabsteoretiske grundlag. For at tilgodese behov for eksemplificering bliver de konkrete nedslag senere i artiklen dog koncentreret om et enkelt bidrag, nemlig Nikolaj Frydensbjerg Elfs: Giver det mening at forske i kulturfag? På vej mod et studie af skrivning i dansk og engelsk i gymnasiet. Gennem dette bidrag ser man de karakteristiske henvisninger til flere perspektiver ligesom man aner spændvidden mellem positioner som kan tituleres i kulturteoretiske, fagdidaktiske og læringsteoretiske vendinger, men også i kultursociologiske vendinger.

Fakta
Titel
Fagdidaktisk forskning – mellem punkt 0-diskussioner, x-faktorer og kulturbegreber
Forfatter(e)
Karen Borgnakke
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
16
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.