Magasin #7

Vi ser bl.a. på de fælder, der lurer som mellemleder og hvordan man udvikler et frugtbart fagligt samspil gennem en fælles didaktik og vision for eleverne.

Udgivet
1/4/2016
Det kræver abonnement at få fuld adgang til magasinet.
Indhold
Mellemlederboom

Fælderne venter på selvrealiserende mellemledere

Flere og flere bliver mellemledere. De risikerer at ende som serviceorgan for kolleger eller bruge deres tid på administration i stedet for udvikling.
Interview med Katrin Hjort
Fagligt samspil

Fra forkølet limbo til fællesfaglig samba

En fælles vision for eleverne og tid til at udvikle en fælles samspils-didaktik. Vi besøger Herlev Gymnasium og HF til en snak om rammer for fagligt samspil.
Interview med Laila Piilgaard, Carl Fuglsang-Damgaard og Tina Høegh.
Fagligt samspil

Fra sværd i hippiernes klassekamp til spydspids for innovation

Hippiernes opfandt projektarbejdet for at befri individet. Nu er den faglige samspilsdagsorden blev kapret af vækst- og innovationsentusiasterne.
Interview med Marie Ryberg.
Noter

Noter i skrivende udvikling

Ny didaktisk opmærksomhed: Noter er ikke kun for at huske stoffet. Det er også en måde at arbejde med fagenes sprog og vise selvstændighed i klasserummet.
Interview med Torben Spanget Christensen.
Konkurrencestaten

Kritik af konkurrencestaten fjerner fokus fra de virkelige årsager

Den har fået skylden for meget af det, som er forkert i uddannelsesverdenen. Det meste af kritikken er dog noget vås, siger professoren bag begrebet.
Interview med Ove Kaj Pedersen.
Matematik

Dygtige elever lægger snublesten ud for sig selv i matematik

I forsøget på at skabe mening i matematik opfinder elever deres egne regler og logik. Dem må læreren trænge ind i for at kunne hjælpe eleverne på ret kurs.
Interview med Mogens Niss.
Magasin #35

Magasin #35

Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34

Magasin #34

Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33

Magasin #33

Gambling Ny reform - karakterkrav

Læs desuden om
Gambling Ny reform - karakterkrav
Magasin #32

Magasin #32

Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde

Læs desuden om
Sprog Uddannelsesvalg Gruppearbejde