Forskningsdatabase
Abstract

Den sidste rapport i forskningsprojektet om de nye lærerroller efter 2005-reformen. Rapporten sætter især fokus på lærernes tilgang til de didaktiske udfordringer, skriftlighed, organisering og ledelse, it og elevernes sammentænkning af fag i skriftlige opgaver. 2005 blev gymnasieuddannelserne reformeret, hvilket påvirkede undervisningen og lærerrollen. Et fireårigt forskningsprogram har analyseret reformens konsekvenser gennem kvantitative og kvalitative metoder, fokuseret på ledere, lærere og elever. Rapporten fremhæver fire centrale områder: - Lærernes tilgang til didaktiske udfordringer - Skolernes organisering og ledelse - Brug af IT i undervisningen - Elevernes interdisciplinære arbejde i skriftlige opgaver Lærernes didaktiske opfattelser og praksis er belyst i flere delrapporter, mens skolernes ledelse og teamsamarbejde undersøges som vigtige faktorer for implementeringen. IT’s rolle i undervisningen analyseres med fokus på elevernes faglige og sociale organisering, og interdisciplinær undervisning belyses gennem fagsamspil og skriftlige opgaver. Rapporten identificerer handlemuligheder og begrænsninger for aktører i gymnasiet, baseret på værdier, følelser og samarbejdsformer. Den præsenterer cases som inspiration til handling og refleksion over reformens indvirkning på undervisning, lærerroller og elevers udvikling.

Fakta
Titel
Sporskifte i gymnasiet - Reform og handlemuligheder
Forfatter(e)
Lilli Zeuner, Steen Beck, Lars Frode Frederiksen, Erik Kruse Sørensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik nr. 78
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
112
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.