Selv om spørsmålet Komparativ fagdidaktikk? i tittelen stilles generelt, beskriver artikkelen i det vesentlige fagdidaktisk utvikling i Norge, med en viss vekt på situasjonen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det skjer i første del. I andre del fremsettes noen enkle hypoteser om innenfaglige og ytre krefter som synes å bidra til komparativ fagdidaktikk. Videre pekes det på hvordan komparasjon metodologisk sett betinger et epistemologisk grunnlag som ikke uten videre kan anses for sikkert. Spesielt drøftes fenomenet forskjell/diskrepans samt semiotikkens betydning for oppbygging av faglighet i ulike fag. Til sist skisseres forfatterens videre arbeid med fagdidaktikk i et komparativt perspektiv med utgangspunkt i semiotisk posisjoneringsteori.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger
Forfatter(e)
Sigmund Ongstad
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV, 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
18
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.