Forskningsdatabase
Abstract

Selv om spørsmålet Komparativ fagdidaktikk? i tittelen stilles generelt, beskriver artikkelen i det vesentlige fagdidaktisk utvikling i Norge, med en viss vekt på situasjonen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det skjer i første del. I andre del fremsettes noen enkle hypoteser om innenfaglige og ytre krefter som synes å bidra til komparativ fagdidaktikk. Videre pekes det på hvordan komparasjon metodologisk sett betinger et epistemologisk grunnlag som ikke uten videre kan anses for sikkert. Spesielt drøftes fenomenet forskjell/diskrepans samt semiotikkens betydning for oppbygging av faglighet i ulike fag. Til sist skisseres forfatterens videre arbeid med fagdidaktikk i et komparativt perspektiv med utgangspunkt i semiotisk posisjoneringsteori.

Fakta
Titel
Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger
Forfatter(e)
Sigmund Ongstad
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV, 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
18
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.