Forskningsdatabase
Abstract

I denne artikel undersøger Peter Hobel, hvordan elevernes innovative evner udvikles i forbindelse med rapport- og synopsisskrivning. Artiklen stammer fra et særnummer af Gympæd 2.0 om gymnasiereformen 2017 og et følgeforskningsprogram, som går i gang på 40 gymnasier. Lektor Ane Qvortrup leder programmet. Fokusområde: Fagligt samspil. Reformen fra 2005 lagde i den forbindelse op til, at elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans skulle i spil, og at eleverne skulle anvende fagene inden for deres studieretninger til at producere ny viden. Måske ikke ny viden i absolut forstand, men ny viden for dem selv. Dette fokus på fagligt samspil førte til centrale nyskabelser som Almen Studieforberedelse på stx, Studieområdet på hhx og htx, faggrupperne på hf og studieretningsprojektet. Det faglige samspil udfordrer fag og fagdidaktik og sætter fagene og deres undervisningspraktikker under pres, når ’hændelsen’ er fagligt samspil og ikke enkeltfaglig undervisning. Forskere fra Syddansk Universitet har fulgt denne proces, hvor fagligt samspil udfordrer fagene, og hvor samspilsorienteret didaktisk planlægning udfordrer (fag)didaktikken.

Fakta
Titel
Fokusområde: Faglig udvikling og fagsamspil
Forfatter(e)
Peter Hobel
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gympæd 2.0 (17)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.