Forskningsdatabase
Abstract

Antologien sætter fokus på lærererfaringer fra de fire hovedområder: Virtuel undervisning, internettet i undervisningen, it-klasser og nytænkning af strukturen. I det første kapitel om virtuel undervisning giver artiklerne Virtuel undervisning af Per Selmann Andreassen og Hvilke muligheder åbner et virtuelt klasserum for fagligt samarbejde? af Eva Camilla Nielsen & Nicolai Schaarup eksempler på, hvordan man kan organisere undervisningsaktiviteter på tværs af tid og rum, og hvordan den virtuelle del kan spille sammen med og påvirke den mere traditionelle undervisning. Kapitlet internettet i undervisningen indeholder erfaringer med inddragelse af en række forskellige Web 2.0-værktøjer og sociale medier i undervisningen. I kapitlet om it-klasser fremlægger artiklerne Mac-projekt af Michael Skjoldborg og Erfaringer fra iPad-klassen på Odder Gymnasium af Yago Bundgaard erfaringer med to skoleprojekter, der har taget afsæt i it-klasser, hvor hver elev har fået stillet en computer henholdsvis en tablet til rådighed. Derudover sætter artiklerne især fokus på, hvordan computere og tablets i undervisningen kan bidrage til at udvikle fagligheden i en kreativ og producerende retning, eksempelvis med et øget fokus på elevernes medieproduktion. Antologiens sidste kapitel bærer overskriften Nytænkning af strukturer, da artiklerne i dette kapitel indeholder beskrivelser af nye former for undervisning og undervisningsorganisering med brug af it.

Fakta
Titel
Nye veje med IT i de gymnasiale uddannelser – lærererfaringer fra det nationale forsknings-, udviklings- og netværksprojekt 2012
Forfatter(e)
Christian Winter Bech, Christian Dalsgaard, Hans-Peter Degn, Claus Gregersen og Helle Mathiasen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Antologi
Omfang, antal sider
41
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.