Forskningsdatabase
Abstract

Den mest udbredte og traditionsrige evalueringsform i uddannelsessystemet er karaktergivning. Der er noget bastant og endegyldigt over karakterer. Færdes man rundt på skoler i eksamenstiden og i de måneder, hvor der uddeles karakterblade, hører man ofte spørgsmålet: Hvad fik du? Hvad gav hun dig? Selve ordlyden afslører en grundlæggende problematik i forbindelse med karaktergivning, hvilket fremgår af min ph.d.-afhandling: Elever får karakterer, og lærere giver dem. Ikke som en gave, snarere som en dom. Karakterer optræder i kommunikationen mellem lærer og elev, og det er interessant at tage fat på spørgsmål som: Hvordan fungerer karakterer som kommunikation mellem elever og lærere? Forstår elever de budskaber, der ligger gemt i en karakter? Hvad fortæller lærere med en karakter? Hvordan tager karakterer farve af den tid og den kontekst, hvori de skabes?

Fakta
Titel
Karaktergivning i praksis
Forfatter(e)
Tanja Miller
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2006 (1)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.