Forskningsdatabase
Abstract

Mange danske børn og unge trives godt, men en stigende andel har mistrivsel. En af forklaringerne kan være, at børn og unge føler sig presset i hverdagen, for eksempel over at skulle leve op til idealer, der ikke stemmer overens med den hverdag, de har. Trivselskommissionen har derfor bedt VIVE om at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse for at afdække børn og unges oplevelser af idealer og forventninger. I alt 15.868 besvarelser fra børn og unge i alderen 12-20 år indgår i undersøgelsen. Mange børn og unge oplever at skulle leve op til en række idealer, hvor de selv udpeger deltagelse i sociale fællesskaber, at klare sig godt i skolen og at få et godt arbejde som de vigtigste. Desuden oplever langt de fleste børn og unge, at der er forventninger til dem på mange områder. Piger føler sig mere presset end drenge, og generelt er der stor forskel på, hvordan børnene og de unge reagerer på idealerne. Endelig bliver en stor del af presset internaliseret: størstedelen af børnene og de unge opfatter sig selv som den primære kilde til de idealer og forventninger, de oplever

Fakta
Titel
Idealer og forventninger til børn og unge En spørgeskemaundersøgelse om trivsel og oplevelser af pres og motivation
Forfatter(e)
Kasper Merling Arendt, Kira Solveig Larsen, Malene Wallach Kildemoes, Rasmus Højbjerg Jacobsen
Udgiver
Det Nationale Forsknings og Analysecenter for Velfærd
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
113
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.