I forskningscirklen ”Inkluderende undervisnings metoder” har vi afholdt 10 møder af 3 timer i perioden oktober 2011 til januar 2013. Vi startede med at være 7 cirkeldeltagere, 1 ny kom hurtigt til og 2 deltagere sprang fra af forskellige gode grunde midtvejs i forløbet. Vi har således været 6 cirkeldel tagere, der har udgjort den bærende kraft igennem forløbet. De 6 cirkeldeltagere kommer fra 4 for skellige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og en universitetsinstitution. Cirkeldeltagerne er: Pernille Ehlers, Rødovre Gymnasium Carin Welinder, Borgarskola Malmø Birgit Riedel Langvad, Tårnby Gymnasium Sune de Montgomery Nørgård, Rødovre Gymnasium Sine Camilla Jensen, Høje Taastrup Gymnasium Ulla Højmark Jensen, Aalborg Universitet, København Ved de første par møder diskuterede gruppen for skellige mulige temaer og perspektiver for vores arbejde. Hver enkelt cirkeldeltager valgte sit eget faglige fokus indenfor rammen af vores fællestema. Ideen var ikke at afprøve bestemte metoder eller fælles ideer, men nærmere at få et ’kig’ ind i hinan dens verdener og give mulighed for fælles refleksi on og erfaringsudveksling i forhold til nogle af de inkluderende undervisningsmetoder, som forsk ningscirkeldeltagerne allerede arbejdede med. Vi lagde os hurtigt fast på en form, hvor cirkeldel tagerne skiftes til at holde oplæg for hinanden til vores møder. Forud for hvert møde har alle cirkel deltagerne læst oplæg eller kapitler i bøger, så vi har et fælles afsæt i vores diskussioner og refleksioner. Et centralt omdrejningspunkt er erfaringsudveks ling, som har fået meget plads på vores møder. For de enkelte forskningscirkeldeltagere har et centralt mål med deltagelsen i forskningscirklen nemlig været at blive klogere på egen og andres praksis. Det er dog primært de faglige oplæg vi i denne sammenhæng ønsker at formidle i de enkelte af snit, og vi vil så i sidste afsnit søge at gengive nogle af de fælles refleksioner og erfaringer, der har været oppe at vende. Forskningscirklens produkt afspejler vores arbejde på den måde, at det er tænkt som et inspirations hæfte, der kan give læseren anledning til refleksion og indsigt i andres erfaringer. I det følgende introducerer de enkelte forskning scirkeldeltagere kort deres inkluderende undervis ningsmetoder samt de erfaringer, de har med disse. Sidste kapitel fungerer som en slags perspektive ring af gruppens refleksioner og tanker
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Forskningscirklen: inkluderende undervisningsmetoder inspiration til-, refleksioner over- og erfaringer med inkluderende undervisningsmetoder på gymnasiale uddannelsesinstitutioner i Øresundsregionen
Forfatter(e)
Ulla Højmark Jensen, Pernille Ehlers, Carin Welinder, Birgit Riedel Langvad, Sune de Montgomery Nørgård og Sine Camilla Jensen
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Arbejdsgruppenotat
Omfang, antal sider
36
Udgivelsesår
2013
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.