Forskningsdatabase
Abstract

Progression er blevet ét af nøgleordene i gymnasiereformen 2005. Der skal nu ikke blot være progression i de enkelte fag, men også fagene imellem, da der også i gymnasiereformen er et krav om øget samspil mellem fagene. I gymnasiet skal det naturvidenskabelige, det samfundsvidenskabelige og det humanistiske hovedområde spille sammen i almen studieforberedelse. Desuden skal fagene tones i forhold til en specifik studieretning. På hf er der med kultur- og samfundsfagsgruppen etableret et formaliseret samarbejde mellem to af hovedområderne. Derudover skal der sikres progression i arbejdsformerne og i evaluering. Progressionsforestillinger er grundkomponenter i fagenes og faglærernes didaktiske selvforståelse. Al planlægning og tilrettelæggelse af undervisning bygger på mere eller mindre bevidste ideer om progression. Gang på gang viser det sig det sig imidlertid, at det er svært for et fag at spille sammen med andre fag om at tilrettelægge progression. Hvorfor er det så svært? Det er ikke undersøgt, og skønt krav til progression i den nye reform er der ikke er givet nogen nærmere præcision af, hvad der skal forstås ved progression. Nærværende undersøgelse skal ses på baggrund af kravet om progression, men også på baggrund af problemer med at honorere kravene om samspillet. Der er tale om en pilotundersøgelse, som har til formål at afdække de forestillinger om progression, der gør sig gældende inden for de forskellige fakulteter. Imidlertid har det ikke været intentionen at belyse, hvorledes kravene om progression indfries i forhold til 2005 reformen. Undersøgelsen er blevet foretaget med støtte fra Undervisningsministeriets forsøgs- og efteruddannelsespulje og er udført af et konsortium med deltagelse af Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier/DIG på Syddansk Universitet, Dronninglund Gymnasium, Nørresundby Gymnasium og HF og Fredericia Gymnasium og HF. Undersøgelsen blev gennemført af lektor Aase Munk, lektor Bente Lukman Christensen, lektor Birthe Dalsgaard og lektor Henriette Knudsen, der alle er såvel gymnasielærere på de respektive skoler som efteruddannelseskonsulenter på IFPR/DIG. Konsulenter på undersøgelsen er professor Karen Borgnakke, tidligere IFPR/DIG – nu Københavns Universitet, og lektor Ellen Krogh, IFPR, Syddansk Universitet. Tegningerne i kapitel 2 er lavet af Simon Engelsted Vestergaard. Grundlaget for undersøgelsen er stx og hf. Dette skyldes de deltagende læreres ansættelsessted og er ikke et bevidst fravalg af de øvrige gymnasiale uddannelser. Vi håber dog, at undersøgelsen frembringer så generelle og almene pædagogiske og undervisningsrelaterede betragtninger, at andre end stx og hf-lærere kan blive inspirerede. Undersøgelsen bygger på fokusinterviews med 18 lærere fra de tre ovennævnte skoler. Vi har interviewet lærere fra hvert af de tre fakulteter. I udvælgelsen af lærere har vi bestræbt os på at få flest mulige fag repræsenteret. Det har imidlertid ikke kunnet lade sig gøre inden for undersøgelsens rammer at få alle fag med.

Fakta
Titel
Progressionsforestillinger
Forfatter(e)
Bente Lukman Christensen. Birthe Dalsgaard, Henriette Knudsen & Aase Munk
Udgiver
Dronninglund Gymnasium; Nørresundby Gymnasium og HF; Fredericia Gymnasium; Dronninglund Gymnasium
Udgivelse
Gymnasie pædagogik Nr. 57
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
79
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.