Forskningsdatabase
Abstract

"I artiklen “Modellering versus problemløsning” slår Thomas Højgaard Jensen (THJ) til lyd for det man kan kalde “kompetencefokuserede opgaver” i matematikundervisningen, med særlig vægt på opgaver der fokuserer på “problemløsnings-” og ""modelleringskompetence”. Overordnet er jeg svært begejstret for THJ’s idéer og begrebsdannelser, men vil alligevel gerne komme med et par kritiske vinkler som tager udgangspunkt i to pointer: a) Gode matematiske opgaver er af natur ikke fokuseret på en specifik matematisk kompetence. b) Hvis kompetencetænkningen skal finde anvendelse i den eksisterende virkelighed i gymnasieskolen, må den have mindre gennemførte varianter end THJ’s til rådighed. Thomas Højgaards oprindelige artikel kan læses her."

Fakta
Titel
Matematikkompetence skal tænkes ind i den eksisterende gymnasieskole
Forfatter(e)
Kasper Bjering Søby Jensen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2009 (3), s. 84-89
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.