"I artiklen “Modellering versus problemløsning” slår Thomas Højgaard Jensen (THJ) til lyd for det man kan kalde “kompetencefokuserede opgaver” i matematikundervisningen, med særlig vægt på opgaver der fokuserer på “problemløsnings-” og ""modelleringskompetence”. Overordnet er jeg svært begejstret for THJ’s idéer og begrebsdannelser, men vil alligevel gerne komme med et par kritiske vinkler som tager udgangspunkt i to pointer: a) Gode matematiske opgaver er af natur ikke fokuseret på en specifik matematisk kompetence. b) Hvis kompetencetænkningen skal finde anvendelse i den eksisterende virkelighed i gymnasieskolen, må den have mindre gennemførte varianter end THJ’s til rådighed. Thomas Højgaards oprindelige artikel kan læses her."
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Matematikkompetence skal tænkes ind i den eksisterende gymnasieskole
Forfatter(e)
Kasper Bjering Søby Jensen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2009 (3), s. 84-89
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2009
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.