Afhandlingen undersøger og giver et bud på gymnasiefysikfagets bidrag til almendannelsen. Den tager udgangspunkt i hypotesen, at samspillet mellem fagets kernestof og metoder og fagets fagperspektiveringer er afgørende for gymnasiefysikfagets bidrag til almendannelsen. Almendannelse defineres som myndighed, selvforståelse og omverdensforståelse. Gennem en formulering af tre fagfaglige kompetencemål og tre metafaglige kompetencemål etableres en analytisk og begrebsafklarende forbindelse mellem gymnasiefysikfagets almendannelsesmål og videnskabsfagets discipliner og humaniora-fagfaglighed.
Gymnasiefysikfagets almendannelsesbidrag
Fakta
Titel: Gymnasiefysikfagets almendannelsesbidrag
Forfatter: Bjarke Skipper Petersen
Institution: Institut for natur, systemer og modeller, Roskilde Universitet
Udgivelse: IMFUFA, Roskilde Universitet
Genre: Ph.d.-afhandling
Omfang: 280
Årstal: 2009
Forfatter: Bjarke Skipper Petersen
Institution: Institut for natur, systemer og modeller, Roskilde Universitet
Udgivelse: IMFUFA, Roskilde Universitet
Genre: Ph.d.-afhandling
Omfang: 280
Årstal: 2009