Det har længe været en gåde, uddannelser i Danmark, når næsten halvdelen af eleverne på de naturvidenskabelige studieretninger i gymnasiet er kvinder. Den gåde forsøger et forskningsprojekt på Københavns Universitet nu at løse og gøre noget ved.

Projektet GATE – Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering – undersøger over fire år, hvilken rolle køn spiller i gymnasiefagene teknologi, fysik og kemi. Målet er både at afdække ulige praksisser i undervisningen og at gøre noget ved den undervisningspraksis, som kan virke ekskluderende på kvinderne.

Artiklen er fra Magasinet Gymnasieforskning (33).

Download PDF →

Fakta

Titel: Naturvidenskabelige fag har blind vinkel for køn. Interview med Jonas Niemann
Forfatter: Sofie Pedersen
Institution: Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse: Magasinet Gymnasieforskning (33), s. 20-23
Genre: Formidlingsartikel
Omfang: 3
Årstal: 2024