I raketfart omlagde landets gymnasielærere deres undervisning fra klasselokalet til Teams, Zoom og andre digitale platforme, da statsministeren i midten af marts 2020 øjeblikkelig lukkede alle uddannelsesinstitutioner på grund af risiko for corona-smitte. Siden har mange kun set deres elever på computerskærmen. Nu kan en dugfrisk undersøgelse fra Syddansk Universitet fortælle, at gymnasieelever synes, at deres lærere klarer det godt. Det er professor og leder af Center for Gymnasieforskning, Ane Qvortrup, der står bag undersøgelsen, enig i.

Undersøgelsen viser også, at det ikke er helt uden problemområder: “Det er lykkedes for hovedparten af lærerne at etablere en daglig plan, men seksten procent af eleverne mangler det, og lige så mange oplever, at de for det meste ikke ved, hvad lærerne vil have dem til. Så er man altså på gyngende grund.”

Artiklen er en del af magasinet Gymnasieforskning #19.

Download PDF →

Titel: Imponerende fjernundervisning har faldgruberImponerende fjernundervisning har faldgruber. Interview med Ane Qvortrup
Forfatter: Annette Haugaard
Institution: Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet