Det første år er gået i ”Reform2017”-projektet, og projektet er et år inde i reformeringen af de gymnasiale uddannelser. Dette særnummer af GymPæd2.0 præsenterer de første resultater fra det longitudinale forskningsprojekt ”Reform 2017”, hvor et hold forskere inden for uddannelsesvidenskab på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet, følger 37 skoler med i alt 48 gymnasiale uddannelser i 4 år. Målet er, gennem kvantitative og kvalitative data og analyser, at forstå, hvordan reformen udvikler og udfolder sig såvel på det enkelte gymnasium som i gymnasiet generelt med henblik på at skabe solid viden om den aktuelle situation i det danske gymnasium. Projektet hedder ”Reform 2017”, fordi reformen er afsættet, men projektets interesse retter sig mod ’Gymnasiet anno 2017’ og i at forstå de sidste 20-25 års udviklinger og forandringer, hvilket artiklerne i dette tidsskrift tydeligt viser.

SDU-forskergruppen bag projektet samler i denne udgave af GymPæd 2.0 analyser og resultater, som i særlig grad har optaget dem på baggrund af den omfangsrige og udfoldede baselineundersøgelse, de har foretaget i skoleåret 2017/2018. 

Artikel 8 handler om ”Evaluering i overgangen mellem folkeskole og gymnasium”. I den fokuserer vi på, hvilke oplevelser og erfaringer om evaluering 1. g elever bringer med fra folkeskolen, og hvilke forventninger de har til evaluering i gymnasiet. Der fokuseres på at finde ud af, om folkeskolens evalueringspraktikker har betydning for elevernes tilgang til formative og summative evalueringsaktiviteter i gymnasiet. 

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Evaluering i overgangen mellem folkeskole og gymnasium
Forfatter: Torben Spanget Christensen, Peter Hobel & Anke Piekut
Institution: Institut for Kulturvidenskabe, Syddansk Universitet
Udgivelse: Gympæd 2.0 (20), s. 42-45
Genre: artikel
Omfang: 4
Årstal: 2018