Danmarks Evalueringsinsitut har gennemført en evaluering af fysik i det almene gymnasium i Danmark. Rapporten fra projektet, ”Fysik i skolen – skolen i fysik” blev offentligtgjort i oktober 2001.
Evalueringen baserer sig på et betydeligt dokumentationsgrundlag. Herunder leverer de 15 udvalgte skoler, som deltog, omfattende selvevalueringsrapporter i tre dele: En fra skolens fysiklærere, en fra skolens ledelse og en fra en udvalgt gruppe af elever i fysik. En af de interessante evalueringsbidrag har været elevernes selvevalueringsrapporter, som bestod af tre fortællinger: En fortælling om det gode ved fysik, en fortælling om det dårlige ved fysik og en fortælling om, hvordan fysikfaget og undervisningen burde være.
Elevfortællinger som metode i et evalueringsprojekt viste sig at være meget frugtbart. Eleverne fik bearbejdet både deres negative og deres positive syn på faget, og det er elevernes ”egne stemmer” som kommer frem i fortællingerne, Gennem disse fortællinger viste mange elever en høj grad af modenhed til at reflektere over fysikfaget og undervisningen i skolen.
Vi har i indledningen til denne tekst refereret til tidligere undersøgelser, og dernæst taget udgangspunkt i elevfortællingerne og derudfra givet en fremstilling af, hvordan eleverne opfatter fysikfaget, hvordan de opfatter undervisningen og de forskellige arbejdsformer, og hvordan de opfatter de forskellige lærerroller. I afslutningen er der derudover en kort omtale af det norske FUN projekt.