Rapporten baseres på en landsdækkende undersøgelse foretaget i september‐oktober 2008 blandt skoleledere/rektorer og undervisere i henholdsvis dansk og matematik på folkeskolens 8. klassetrin samt i 2. g på gymnasiale uddannelser. Rapporten viser, at trykte bøger samt fotokopier udgør hovedparten af de anvendte læringsressourcer; at digitale redskaber anvendes som supplement; og at skolerne mangler økonomiske ressourcer og pædagogiske incitamenter til at ændre på denne fordeling. Siden årtusindskiftet har Undervisningsministeriet satset næsten trekvart milliard i folkeskolen til computerudstyr samt efteruddannelse af underviserne. Rapportens resultater dokumenterer, at der ‐ trods denne massive indsats ‐ er lang vej til at opfylde de nationale og internationale mål om digitalt kompetente elever. Rapporten anbefaler, at fremtidige politiske, økonomiske og pædagogiske initiativer koordineres; at fremtidige strategier fokuserer mere på anvendelse end adgang; og at digital kompetence defineres, så den tager højde for kompleksiteten i de digitale teknologier og deres anvendelser. Rapportens resultater giver et opdateret vidensgrundlag til at debattere læringsressourcernes betydning for fremtidens kompetenceudvikling. Det er vores håb, at rapporten vil anspore denne debat blandt beslutningstagere såvel som skoleledere og undervisere.
Digitale læringsressourcer i folkeskolen og de gymnasiale ungdomsuddannelser
Fakta
Titel: Digitale
læringsressourcer
i
folkeskolen
og
de
gymnasiale
ungdomsuddannelser
Forfatter: Kirsten Drotner, Anne Marie Dahler & Valdemar Duus
Institution: Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials, Syddansk Universitet-
Genre: Rapport
Omfang: 74
Årstal: 2009
Forfatter: Kirsten Drotner, Anne Marie Dahler & Valdemar Duus
Institution: Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials, Syddansk Universitet-
Genre: Rapport
Omfang: 74
Årstal: 2009