I denne rapport fremlægges resultater og anbefalinger fra forskningsprojektet ‘Stress i gymnasiet’.

Stress viser sig hos gymnasieeleverne i form af koncentrationsvanskeligheder, tankemylder, søvn- og spiseforstyrrelser, humørsvingninger, tristhed, udmattelse, hovedpine og manglende lyst til at komme på gymnasiet.

De stressramte elever forsøger at leve op til alle krav og de oplever karakterer som vurderinger af ikke alene deres præstationer, men også af deres personlige værdi, så en dårlig karakter betyder at de ikke personligt lykkes. Stresssymptomerne gør det vanskeligt for dem at præstere bedre, og de forstår ikke deres egne reaktioner, der bliver yderligere tegn på fiasko.
Forsker i pædagogisk psykologi Ann Maj Nielsen og ph.d. Laila Colding Lagermann, peger på positive resultater fra stressreducerende kurser som ‘Åben og Rolig for Unge’, som blandt andet er vigtigt at hjælpe de stressede unge til at kunne vurdere og udvælge de opgaver som skal prioriteres højt i forhold til andre, at se alternative muligheder og karrieremuligheder efter gymnasiet end de mere oplagte og at mærke og anerkende egne behov og dermed at få prioriteret trivselsfremmende aktiviteter

Titel: Stress i gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger
Forfatter: Anne Maj Nielsen & Laila Colding Lagermann