I artiklen “To uforenelige verdener?” beskriver Cathrine Jespersen Jensen (2006) fundamentale forskelle i baggrunden for valg af uddannelse, mål med uddannelsen, samt personlige karakteristika for de drenge og piger som vælger tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Artiklen fremhæver at drenge der vælger et naturvidenskabeligt fag på højt niveau i gymnasiet, i højere grad end pigerne vælger en  natur-videnskabelig eller teknisk uddannelse, hvorimod pigerne i højere grad vælger sundhedsvidenskabelige uddannelser. (…) I denne kommentar vil vi, som medlemmer af bestyrelsen for KIF – Netværk for kvinder i fysik – pege på nogle konsekvenser af den ringe søgning til faget blandt kvinder, kort beskrive de kvindelige studerendes studie- og karrierevalg og komme med et bud på “hvor hunden ligger begravet”. Cathrine Jensens oprindelige artikel kan læses her.

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Fysik er også for piger
Forfatter: Katrine Krogh Andersen & Cathrine Fox Maules
Institution: Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet
Udgivelse: MONA 2006 (2), s. 86-89, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Genre: Kommentar
Omfang: 4
Årstal: 2006