Det er en drøm at kunne tilrettelægge sin forskning sådan at ens projekter hænger sammen. Hvert projekt stiller nye spørgsmål, som så tages op i det følgende. Der er mange realitetskrav som gør hvad de kan for at forstyrre den drøm, men en del af den forskning jeg har gennemført, har faktisk fulgt én bestemt strategi, besvarelsen af to overordnede spørgsmål: Hvordan kan man forstå litteraturundervisningens situation i gymnasiet, og hvordan man bidrage til at undervisningen kan fornys? Man kan for det første spørge om der overhovedet er et behov for at forny litteraturundervisningen. Det kunne lyde som en temmelig arrogant dagsorden: Dansklærerne kan ikke finde ud af det, og så må forskerne hjælpe dem. Men sådan skal det ikke forstås. Problemet stikker langt dybere. Peter Kaspersens ph.d.-afhandling om litteraturundervisning i Gymnasiet kan læses her.

Download PDF → Eksternt link →

Fakta

Titel: Fra beskrivelse til fornyelse af litteraturundervisning
Forfatter: Peter Kaspersen
Institution: Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse: GymPæd 2.0, 2010 (4), s. 1-4
Genre: Tidsskriftartikel
Omfang: 4
Årstal: 2010